5 vinkkiä logon suunnitteluun
5 vinkkiä logon suunnitteluun
Yksi ensimmäisistä asioista, jotka sinun pitäisi tehdä, kun perustat yrityksen tai yhdistyksen ja alat markkinoida itseäsi, on luoda logo, olipa. Vpit tehdä sen joko itse, pyydä apua joltakulta verkostostasi tai käytä mainos- tai bränditoimistoa. Jälkimmäisillä on taatusti tarvittava osaaminen täydellisen logon suunnitteluun firmallesi, mutta toki hintakin on korkeampi

Riippumatta siitä, miten päätät edetä, tässä on 5 vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä:
Ole uniikki!
On helppo löytää olemassa oleva logo, josta pidät ja kopioida se. Inspiroitumisen ja kopioinnin välillä on ero. Ideoita toki voi ottaa, mutta suora kopioiminen ei kannata monestaan syystä!

Mitä logon pitäisi symboloida?
Jos et ole vielä tehnyt niin, kirjoita ylös kolmesta viiteen perusarvoa, joihin haluat yrityksesi liittyvän. Kun katsot logoa, olisi hyvä jos nämä ydinarvot näkyvät logon suunnittelussa.

Käytä oikeaa väriä!
Voit käyttää värejä välittämään erilaisia tunteita ja erilaisia vaikutelmia. Tiesitkö esimerkiksi, että punainen voidaan kokea "energiseksi", vihreä "kasvavaksi" ja ruskea "vakaaksi"? Lue lisää aiheesta Colour Matters -sivustolta.

Ole kärsivällinen!
Logosi ei tee sinusta kuuluisaa, vaan se, mitä teet yrityksessäsi ja mitä yrityksesi tekee. Niken, Mercedeksen ja Coca-Colan logot ovat ikonisia, mutta kuuluisiksi ne ovat tulleet kenkien, autojen ja virvoitusjuomien ansiosta - eivät logojensa ansiosta. Logon vakiinnuttaminen vie aikaa, joten ole kärsivällinen.

Pidä se yksinkertaisena!!
Yksinkertainen ja selkeä logo voittaa usein monimutkaisen logon. Sen lisäksi, että se on helpompi hahmottaa, se voi olla myös halvempi, kun sitä käytetään painotuotteissa, mainostuotteissa tai muissa mainosympäristöissä. Yksinkertainen logo on myös helpompi saada sopimaan ympäristöönsä ja se sopii paremmin muihin logoihin ja ympäristöihin ilman, että se näyttää sekavalta.

Kun olet tehnyt mieleisesi logon, on hyvä esitellä sitä verkostossasi oleville ihmisille, jotta näet, miten he suhtautuvat siihen. Anna heidän kertoa sensuroimaton mielipiteensä, ennen kuin teet lopullisen päätöksen. Vaikka saatat nyt ajatella, että olet luomassa ikonista logoa, joka kestää ikuisesti, ei ole mitään väärää siinä, että vaihdat ja muutat logoa matkan varrella. Otetaan esimerkiksi Apple - 80-luvun värikäs omena on korvattu hienovaraisemmalla valkoisella. Se on kuitenkin toiminut hyvin.